Πέμπτη 9 Αυγούστου 2018

«Ο χιονάνθρωπος» - Jo Nesbo


Πάνε τρία χρόνια από την γνωριμία μου με τη μυθιστορηματική γραφή του φημισμένου Νορβηγού συγγραφέα. Η πρώτη εκείνη επαφή δεν μου είχε αφήσει τόσο ικανοποιητική επίγευση και έτσι δεν υπήρξε συνέχεια.

Βέβαια, καθώς ήδη στην βιβλιοθήκη μου υπήρχαν ορισμένα βιβλία του Νέσμπο, μοιραία κάποτε θα ερχόταν ξανά η σειρά του Χάρι Χόλε.
Από τις περιηγήσεις μου στις βιβλιοφιλικές ομάδες, ο "Χιονάνθρωπος" συγκεντρώνει την μεγαλύτερη προτίμηση της αναγνωστικής κοινής γνώμης  και έτσι, εν μέσω Ιουλίου, δεν άργησε να κατέβει από το ράφι.


Νοέμβριος του 2004. Τις ημέρες που πέφτει το πρώτο χιόνι στο Όσλο, εξαφανίζεται η Μπίρτε, μια παντρεμένη γυναίκα μητέρα ενός αγοριού. Ακολουθεί κι η εξαφάνιση ακόμη μιας γυναίκας. Η ομάδα του Χάρι Χόλε αναλαμβάνει τις υποθέσεις και (όπως σε κάθε αστυνομική ιστορία) σιγά-σιγά θα βρει τα κοινά σημεία των υποθέσεων.


Θετική εντύπωση μου άφησε τούτο το ογκώδες μυθιστόρημα. Η πλοκή κυλάει σταθερά γοργά και η ιστορία διαβάζεται μονορούφι. Μονάχα στις τελευταίες εκατό σελίδες ο Νέσμπο το παράκανε λίγο με τις περιγραφές, αλλά για αυτό πιθανότατα ευθύνονται περισσότερο οι εκδοτικές προσταγές και λιγότερο η πολυλογία του Νορβηγού.
Ο (γνωστός προβληματικός αστυνομικός) Χάρι Χόλε μου φάνηκε πολύ συμπαθής. Μου δόθηκε η αίσθηση ότι μέσα στην σειρά των βιβλίων εξελίσσεται, και θα ήθελα να γνώριζα το παρελθόν του, όπως αυτό παρουσιάζεται στα προηγούμενα βιβλία της σειράς.


Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε και το κίνητρο που επελέγη από τον συγγραφέα. Είναι αρκετά πρωτότυπο και θίγει ένα κοινωνικό ζήτημα, που δεν είναι και τόσο πιασάρικο ώστε να τραβήξει πολλούς συγγραφείς να το θίξουν.

Παρά τη συνολικά θετική μου γνώμη, δεν μπορώ να παραβλέψω το ότι είναι ευδιάκριτη η "συνταγή", την οποία (εικάζω πως) ακολουθούν οι περισσότεροι σύγχρονοι συγγραφείς, και η οποία περιλαμβάνει τα εξής υλικά :
  • αρκετές εκατοντάδες σελίδες
  • προβληματικός πρωταγωνιστής (λ.χ. αλκοολικός / μανιώδη καπνιστής / χρήστης ουσιών / με ασταθείς σχέσεις με το άλλο φύλλο / με ανύπαρκτη ή προβληματική οικογένεια, κ.α.)
  • εκτεταμένη παρουσίαση του παρελθόντος όλων των  χαρακτήρων (πρωτεύοντων και δευτερεύοντων)
  • ανατροπές επί ανατροπών (για να προσομοιωθεί η αγωνία ενός θρίλερ, αλλά και ...για να αυξηθεί ο αριθμός των σελίδων)

Τελικά, ο "Χιονάνθρωπος" όχι μόνο δεν με απογοήτευσε, αλλά  - αντιθέτως -  μου έδωσε όρεξη να ασχοληθώ περαιτέρω με την εργογραφία του Νέσμπο.



εκδ. Μεταίχμιο
μτφ. από τα αγγλικά Γωγώ Αρβανίτη
σελ. (pocket) 644


Τι νομίζεις πως ονειρεύονται οι φιλόδοξοι μέλλοντες στρατηγοί όταν τους λέω ότι οι γνώστες της στρατιωτικής στρατηγικής έχουν αλλάξει τον ρου της παγκόσμιας Ιστορίας ;  Νομίζεις πως ονειρεύονται ότι θα κάθονται ήσυχα ήσυχα ελπίζοντας στην παγκόσμια ειρήνη, για να λένε μετά στα εγγόνια τους ότι απλώς έζησαν και κανείς δεν θα μάθει ποτέ τι θα ήταν ικανοί να έχουν κάνει ;  Μπορεί να λένε ότι θέλουν ειρήνη, Χάρι, αλλά από μέσα τους κάνουν άλλα όνειρα. Να τους δοθεί έστω και μια ευκαιρία. Στον άνθρωπο είναι πολύ ανεπτυγμένο το κοινωνικό ένστικτο να έχουν οι άλλοι την ανάγκη του, Χάρι. Γι’ αυτό οι στρατηγοί στο πεντάγωνο, μόλις σκάσει ένα πυροτέχνημα οπουδήποτε στον κόσμο, στήνουν αμέσως το πιο μαύρο σενάριο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου